اولین نمایشگاه دایمی صنعت upvc کشور از دی ماه 1388

طراحی سایت اصفهان
نرم افزار CRM

اثرات اختلافات ارتفاع بر کیفیت شیشه دوجداره


یرویی که به علت فشار جو به سطحی مانند شیشه وارد می شود از بالا وپائین مقدار برابر دارد واین دو نیرو اثر یکدیگر راخنثی می کنند.بنابر این حتی جسمی مانند شیشه که انعطاف پذیری خمشی زیادی دارد ، در شرایط عادی کاملا تخت باقی می ماند.در فرآیند دوجداره کردن شیشه ها ، هوای محبوس داخل شیشه به طور طبیعی فشاری برابر فشار محیط تولید را دارد .به طور مثال فرض کنیم فشار مطلق محیط برابربا 1 اتمسفر یا 1 بار می باشد . در این صورت فشار هوای داخل شیشه دو جداره هم 1 بار خواهد بود وچون شیشه به طور کامل آب بندی شده است با فرض ثابت بودن دما فشار هوای داخل برای همیشه 1 بار باقی خواهد ماند . در شرایط تولید ومحل کارخانه این شیشه ایده آل است وسطح آن کاملا تخت وموازی خواهد بود.حال باید دید اگر این شیشه در محلی با اختلاف ارتفاع 1000 + متر نسبت به ارتفاع کارخانه محل تولید نصب شود ، چه مشکلاتی بوجود می آید.
ساختار شیشه دوجداره تشکیل شده است از دولایه شیشه که در دوطرف یک فریم فلزی (اسپیسر) قرار گرفته اند . فضای بین دوشیشه  هوا یا گازی است که به طور کامل محبوس شده است وهیچ ارتباطی با فضای خارج ندارد.( بر عکس تصور غلطی که بین دولایه شیشه خلاء می باشد.) طبیعی است که فشار هوا یا گاز داخل شیشه دوجداره ، بافرض ثابت بودن دما، دقیقا برابر است با فشار هوای محیطی که شیشه دوجداره در آنجا تولید شده است. حال اگر محل نصب شیشه دوجداره مکانی باشد که به علت اختلاف ارتفاع دارای فشار هوای متفاوتی باشد . مشکلاتی در ظاهر واستحکام نهایی محصول بوجود می آیدکه درذیل به علت ، نتایج وروش مقابله با این مشکلات پرداخته می شود .

فشار جو:

جو زمین مخلوطی از گازهای متفاوت با نسبتهای مختلف (عمدتا نیتروژن واکسیژن )می باشد که گرداگرد زمین را فرا گرفته است . در حقیقت روی هر نقطه از زمین ستونی از هوا قرار گرفته است که وزن خود را به آن نقطه تحمیل می کند . در یک فضای آزاد نیروی وزن این ستون هوا را به فشار جو تعبیر می کنیم . طبیعی است که هر چه از سطح زمین بالاتر برویم از طول این ستون هوا کاسته می شود وطبیعتا وزن وفشار آن کاهش می یابد وبر عکس هر چه ارتفاع منطقه ای پائین تر باشد با استدلال مشابه می توان انتظار فشار بیشتر را داشت .

 به عنوان یک شاخص پایه برای فشار جو ، سطح آزاد دریا در عرض جغرافیایی 45  درجه به عنوان مبنا انتخاب شده است. در شرایط تعریف شده این مقدار فشار هوا تقریبا برابر با 760 میلمتر جیوه یا 1 اتمسفر ویا تقریبا 1 بار می باشد.

 برای دانستن مقدار بزرگی این فشار کافیست بدانیم این مقدار معادل قرار دادن یک وزنه یک کیلوگرمی روی یک سطح یک سانتیمتر مربعی یا قرار دادن یک وزنه 10 تنی روی سطحی به اندازه یک متر مربع می باشد .
حال سوال این است که تحت چنین فشاری چگونه جسمی شکننده مانند شیشه خرد نمی شود.
فشار جو ساکن به علت سیال بودن هوا فشار هیدرواستاتیک است . به تعبیر ساده ترفشار جو فقط در جهت قائم و از بالا به پائین وارد نمی شود بلکه در تمامی جهات به اجسام نیرو وارد می کند وبرآیند این نیروها صفر است .
 
این بدان معنی است که نیرویی که به علت فشار جو به سطحی مانند شیشه وارد می شود از بالا وپائین مقدار برابر دارد واین دو نیرو اثر یکدیگر راخنثی می کنند.بنابر این حتی جسمی مانند شیشه که انعطاف پذیری خمشی  زیادی دارد ، در شرایط عادی کاملا تخت باقی می ماند.

در فرآیند دوجداره کردن شیشه ها ، هوای محبوس داخل شیشه به طور طبیعی فشاری برابر فشار محیط تولید را دارد .به طور مثال فرض کنیم فشار مطلق محیط برابربا 1 اتمسفر یا 1 بار می باشد . در این صورت فشار هوای داخل شیشه دو جداره هم 1 بار خواهد بود وچون شیشه به طور کامل آب بندی شده است با فرض ثابت بودن دما فشار هوای داخل برای همیشه 1 بار باقی خواهد ماند . در شرایط تولید ومحل کارخانه این شیشه ایده آل است وسطح آن کاملا تخت وموازی خواهد بود.حال باید دید  اگر این شیشه در محلی با اختلاف ارتفاع   1000 + متر نسبت به ارتفاع  کارخانه محل تولید  نصب شود ، چه مشکلاتی بوجود می آید.
همچنانکه پیشتر عنوان  شد با  افزایش ارتفاع ، فشار جو کاهش می یابد . محاسبات نشان  می دهند که  به  ازاء هر 100 متر  اختلاف  ارتفاع ،  تقریبا  2/1 کیلو  پاسکال یا تقریبا   120   Kg .f / m²  از فشار  جو کاسته می شود.
به عبارت دیگر تصور یک وزنه 10 تنی روی سطح یک متر مربعی در سطح دریا را باید با تصور یک وزنه 9880 کیلوگرمی در ارتفاع 100 متری  یا یک وزنه 8800 کیلوگرمی در ارتفاع 1000 متری عوض کنیم .پس در ارتفاع 1000 متری وضعیت شیشه مفروض ما به شکل زیر خواهد بود .

زیرا همانگونه که توضیح دادیم فشار د



موضوعات مرتبط
تکنولوژي UPVC , تحليل وضعيت مسکن , تکنولوژي شيشه , استاندارد , معماري و دکوراسيون داخلي , در و پنجره

مرتبط

پیشنهاد ما


سرمایه‌‌گذاران محتاط زمین را به ارز و طلا ترجیح دادند دولت از ابزار قانونی برای کنترل قیمت زمین استفاده کند



سری دوم وام جدید مسکن با مزیت بالاتر از آنچه هفته گذشته در قالب تسهیلات صندوق «یکم» وارد بازار شد، در دسترس انبوه‌سازان قرار گرفت.



بازار مسکن در همه کشورها از حمایت‌های متنوع و یارانه‌ای دولت در حوزه‌های زمین، منابع بانکی و همچنین کمک‌ هزینه اجاره‌بها سهم دارد اما میزان حمایت،..



  • اگرمطلبی که یو پی وی سی سنتر منتشر کرده است برای شما مفید بوده است آنرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید
  تماس با  یو پی وی سی سنتر
  •   شرکت: یو پی وی سی سنتر
  •   مدیر عامل:مهندس پدرام صداقت
  •   فعالیت:وب سایت نمایشگاه دایمی صنعت یو پی وی سی کشور
  •   تلفن: 03195018095
  •   فکس :03195018098
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •    وب سایت:http://www.upvccenter.com

خوشحال می شویم سوال ، نظر یا پیشنهادی از یو پی وی سی سنتر دارید، بفرمایید؟






 تلفن : 03195018095
 موبایل : 09197039937
 فاکس : 03195018098
 سامانه پيامک : 3000881075239
 آدرس دفتر مرکزی : اصفهان -خيابان حکيم نظامي سنگ تراشهاي شرقي کوي مهتاب پلاک 5