اولین نمایشگاه دایمی صنعت upvc کشور از دی ماه 1388

طراحی سایت اصفهان
نرم افزار CRM

درزبندی ساختمان


از آنجا که نمی توان هیچ سازه ای را بصورت قطعه یکپارچه ساخت ، لازم است در نقاط معینی از آن درزهای اجرایی تعبیه کرد تا امکان اجرای سازه فراهم گردد...
درزهای اجرایی ( Construction Joints ) :
از آنجا که نمی توان هیچ سازه ای را بصورت قطعه یکپارچه ساخت ، لازم است در نقاط معینی از آن درزهای اجرایی تعبیه کرد تا امکان اجرای سازه فراهم گردد . در محل درزهای اجرایی بتون ریزی قطع می شود ، در حالی که فولاد پیوستگی خود را حفظ می کند . درزهای اجرایی اصولا برای تامین حرکات لازم ، در مقابل تغییر شکل های حرارتی به کار نمی روند . ممکن است به علت جمع شدگی بتون ( Shrinking ) بین دو سطح تماس جدایی ایجاد گردد ، که این جدایی را می توان با آماده سازی سطح بتون قبلا ریخته شده کاهش داد . بدین منظور سطح تماس بطور قائم قالب بندی شده و در عمر پنج روزه ، توسط سندبلاست و یا هوای فشرده ، عمدا ناهموار می گردد . معمولا در سازه هایی که از درزهای اجرایی کمتری استفاده می شود ، سعی می شود تا محل قطع اجرایی ، منطبق بر یکی از این درزها انتخاب شود تا از درزهای اجرایی کمتری استفاده شود . برای انتقال برش در درزهای اجرایی از جزئیات فاق و زبانه و یا آرماتور استفاده می شود . همچنین هنگام بتون ریزی قسمت بعد ، نباید هیچگونه رطوبت آزاد در سطح درز مرحله قبل وجود داشته باشد و عمل مرطوب کردن سطح بتون قطع شده ، باید با فاصله زمانی مناسب انجام شود .

درزهای حرکتی ( Movement Joints ) :
برای تامین آزادی حرکت در مقابل تغییر طول های حرارتی ، باید درزهای حرکتی مناسب در نقاط لازم تعبیه گردند . درزهای حرکتی به درزهای لرزه ای ، انبساطی و انقباضی تقسیم می شوند .

درزهای لرزه ای یا درزهای انقطاع ( Seismic Joints ) :
درزهای زلزله ای ، درزهای انبساطی پر عرضی هستند که برای مجزا کردن قسمت هایی از ساختمان که از نظر جرم و سختی با هم متفاوتند ، بکار می روند . این درزها به ساختمان مجاور هم و یا واحدهای یک ساختمان که هویت های لرزه ای متفاوتی دارند ، اجازه نوسان در حین زلزله می دهند ، بدون اینکه به یکدیگر ضربه ای وارد نمایند .
حداقل درز انقطاع در تراز هر طبقه ، برابر 01 /0 ارتفاع آن از روی تراز پایه می باشد . همچنین در ساختمان های با اهمیت زیاد و یا هشت طبقه و بیشتر ، حداقل درز انقطاع در هر طبقه ، نباید از حاصلضرب تغییر مکان جانبی طبقه در اثر بارهای زلزله در R ( R 5 / 0 برای هریک از دو ساختمان مجاور ) کمتر باشد .
این فاصله را میتوان در محل های لازم ، با مصالح کم مقاومت که در هنگام زلزله در اثر برخورد دو ساختمان به آسانی خرد می شوند ، پر نمود . شکل 1 نشان دهنده درزهای جدا کننده لرزه ای در موقعیت های مختلف ساختمان ها می باشد . همانطوری که در شکل نشان داده شده است ، درزهای زلزله ای باید اجازه حرکت را بدهند ، آب بند نبوده و از نظر معماری قابل قبول باشند . از درزهای انقطاعی ، می توان برای تقسیم پلان های نا منظم به پلان های منظم استفاده نمود .

درزهای انبساطی ( Expansion Joints ) :
در این نوع از درزها ، بتون و میلگردها در دو طرف درز قطع شده و بین سطوح درز فاصله ای ایجاد می شود . در نتیجه ، درز انبساط ، یک درز حرکتی کامل است که در آن سطوح مجاور می توانند نسبت به هم دور یا نزدیک شوند و یا حرکت جانبی داشته باشند . درزهای انبساط با فراهم کردن یک فاصله در تمام طول درز ، هم در ساختمان های در جا ریز و هم در ساختمان های پیش ساخته ایجاد می شوند . درزهای انبساطی معمولا در تراز فونداسیون شروع شده و در سرتاسر طول ساختمان ادامه می یابند .

این درزها امکان حرکات مستقل قسمت های مجاور و همچنین نشست های متفاوت فونداسیون را به راحتی فراهم می کنند ؛ به عبارت دیگر ، واحدهای مجاور اجازه می یابند عکس العمل های متفاوتی در برابر تغییرات درجه حرارت و یا بارهای وارده از خود نشان دهند . از درزهای انبساطی تا حد امکان نباید استفاده نمود ، چرا که از نظر معماری معمولا مشکلاتی ایجاد می کنند و همچنین به دلیل عدم وجود جزئیات اجرایی مناسب ، این دزها بطور مناسب اجرا نمی شوند .ولی در صورتی که طراح احساس کند ممکن است ترک های غیر قابل قبولی در سازه ایجاد شوند ، می باید به کمک درزهای انبساط ، ساختمان را به قسمت های مجزا تقسیم نماید . در جاهایی که یک ساختمان کوتاه در کنار یک ساختمان بلند وجود دارد و همچنین در جاهایی که ساختمان جدید بخواهد به ساختمانی قدیمی متصل شود ، برای پرهیز از نشست های غیر مفقارن ، وجود یک درز انبساط ضروری بنظر می رسد .
در طراحی و جزئیات درزهای انبساط ، باید مسائلی از قبیل خزش و انقباض بتون ، تغییر شکل های حرارتی ، نشست فونداسیون و تغییر شکل الاستیک واحدهای مجاور مورد توجه قرار گیرند .
حدفاصل بین دو سطح مجاور در یک درز انبساطی باید از موادی پر شوند که خواص زیر را دارا باشند :
1 – خاصیت جذب آب ند



موضوعات مرتبط
تکنولوژي UPVC , تحليل وضعيت مسکن , تکنولوژي شيشه , استاندارد , معماري و دکوراسيون داخلي , در و پنجره

مرتبط

پیشنهاد ما


اولین آمار از نبض کشوری بازار مسکن ۹۷ در کارنامه جدید تسهیلات بانکی منعکس شد. طی هفته‌های گذشته از سال‌جاری، تعداد وام‌هایی که برای ساخت مسکن در شهر..



هجدهمین دوره نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری تهران ، از تاریخ 1396/09/24 لغایت 1396/09/27 در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می شود.



در پی ایجاد نوسان و کمتر شدن قیمت مواد اولیه قیمت پروفیل AK نیز کاهش یافت.



  • اگرمطلبی که یو پی وی سی سنتر منتشر کرده است برای شما مفید بوده است آنرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید
  تماس با  یو پی وی سی سنتر
  •   شرکت: یو پی وی سی سنتر
  •   مدیر عامل:مهندس پدرام صداقت
  •   فعالیت:وب سایت نمایشگاه دایمی صنعت یو پی وی سی کشور
  •   تلفن: 03195018095
  •   فکس :03195018098
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •    وب سایت:http://www.upvccenter.com

خوشحال می شویم سوال ، نظر یا پیشنهادی از یو پی وی سی سنتر دارید، بفرمایید؟






 تلفن : 03195018095
 موبایل : 09197039937
 فاکس : 03195018098
 سامانه پيامک : 3000881075239
 آدرس دفتر مرکزی : اصفهان -خيابان حکيم نظامي سنگ تراشهاي شرقي کوي مهتاب پلاک 5