اولین نمایشگاه دایمی صنعت upvc کشور از دی ماه 1388

طراحی سایت اصفهان
نرم افزار CRM

ویروس در بازار زمین مسکونی


سرمایه‌‌گذاران محتاط زمین را به ارز و طلا ترجیح دادند دولت از ابزار قانونی برای کنترل قیمت زمین استفاده کند
گروه مسکن- هاجر شادمانی: گزارش اخیر بانک‌مرکزی درباره هزینه‌هایی که سال گذشته انبوه‌سازان برای ساخت‌وساز مسکونی بابت «قیمت‌ساخت» و «قیمت زمین» صرف کرده‌اند، با تعجب کارشناسان روبه‌رو شده است.
فعالان ساختمانی با مطالعه این گزارش و ارقامی که بانک‌مرکزی برای نرخ رشد قیمت زمین در کشور -58درصد- و در تهران -21درصد- اعلام کرده، نسبت به وقوع رفتار بی‌سابقه در بازار مسکن هشدار دادند.
بنا بر تجربه در اختیار کارشناسان اقتصاد مسکن، رشد قیمت ملک همیشه اول از تهران شروع می‌شود و با تاخیر و البته با شیب کمتر به سایر شهرها سرایت می‌کند، اما سال گذشته صعود قیمت زمین در کل کشور با شتابی معادل دو برابر بازار زمین تهران، صورت گرفته است. روسای تشکل‌های انبوه‌سازان و گروهی از کارشناسان جهش قیمت زمین در سال90 را ناشی از ویروسی شدن این بازار می‌دانند و معتقدند: ناپایداری قیمت در بازارهای ارز و طلا طی سال گذشته گروهی از صاحبان سرمایه‌های خرد را جذب کرد، اما در مقابل، باعث تحریک سرمایه‌گذاران دوراندیش شد، طوری که این گروه، بازار زمین را – به خاطر قابلیت افزایش‌ارزش بدون هیچ فعالیت تولید روی آن- امن‌ تشخیص دادند و اقدام به خرید زمین کردند. کارشناسان در گفت‌وگو با از دولت خواسته‌اند با ابزارهای مالیاتی و قانونی که تاکنون برای بازار زمین استفاده نشده، مانع حبس نقدینگی‌ در بازار زمین شود و ریسک هزینه‌ای نگهداری زمین‌ را برای مالکان افزایش دهد. در غیر این صورت، رشد کنونی قیمت زمین با تاخیر دو ساله به بازار مسکن سرازیر خواهد شد. در قانون ساماندهی مسکن تاکید شده است زمین‌های بایر مشمول 12درصد مالیات شوند که تاکنون این بخش از قانون اجرا نشده است. در حالی که بانک مرکزی در تازه‌ترین آمار خود در خصوص فعالیت‌های ساختمانی بخش خصوصی در ساخت‌وسازهای شهری اعلام کرده است که در شش ماهه اول سال 90 ساخت‌و‌سازهای بخش خصوصی با پیروی از الگوی هزینه‌ای ساخت مسکن مهر، هر متر مربع حدود 330 هزار تومان هزینه دربرداشته است فعالان ساختمانی بخش خصوصی رقم مورد نیاز برای ساخت و تکمیل هر مترمربع واحد مسکونی غیرمهر را عددی در حدود 500 تا 600 هزار تومان عنوان می‌کنند. این فعالان ساختمانی در واکنش به ارائه این ارقام از سوی بانک مرکزی می‌گویند: بانک مرکزی در بررسی‌های خود برای استخراج ارقام ارائه شده احتمالا مسکن مهر و ویژگی‌های ساخت این واحدها را ملاک عمل قرار داده به این ترتیب که هزینه ساخت واحدهای غیرمهر را نیز تا همان مرحله‌ای مورد ارزیابی قرار داده که ساخت مسکن مهر تا آن مرحله ادامه یافته است. از سوی دیگر به اعتقاد فعالان ساخت‌وساز حجم زیاد ساخت‌وسازهای مسکن مهر در کنار رکود ساخت و سازهای خصوصی در شش ماهه اول سال گذشته، در نتیجه افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های ساخت، باعث استخراج این نتیجه شده است که ساخت‌وسازهای معمولی نیز هزینه‌ای معادل ساخت مسکن مهر در بردارد. این در حالی است که کارشناسان بازار مسکن و انبوه‌سازان فعال در شهر تهران در واکنش به گزارش ارائه شده از سوی بانک مرکزی در مورد جهش 58 درصدی قیمت زمین در کل کشور ظرف مدت یاد شده و سپس افزایش 21 درصدی آن در شهر تهران در همین زمان، اظهار تعجب می‌کنند چرا که به اعتقاد آنان افزایش‌ها به خصوص در حیطه قیمت زمین ابتدا از شهر تهران شروع شده و سپس به سایر مناطق شهری کشور تسری می‌یابد.
رابطه معکوس قیمت زمین با ارز و طلا
در همین زمینه، نایب رییس انجمن شرکت‌های ساختمانی گفت: در طول سالیان گذشته تجربه ساخت و ساز ثابت کرده است که قیمت زمین از نرخ ارز و طلا تاثیر می‌پذیرد. محمد جواد خوانساری افزود: نوسانات بیش از اندازه و غیرقابل پیش‌بینی در بازار طلا و ارز در سال گذشته موجب شد تا سرمایه دارانی که همواره به دنبال جلب بازارهای مطمئن تر برای سرمایه‌گذاری هستند به بازار زمین روی بیاورند و همین امر باعث افزایش در حد جهش در قیمت زمین شد.
وی در این باره به مسوولان هشدار داد: در صورتی که قیمت زمین به همین ترتیب افزایش یابد خطر حذف سازندگان متخصص بخش مسکن و جایگزینی ثروتمندان غیرمتخصص در حوزه ساخت‌و‌سازهای مسکونی، افزایش می‌یابد. خوانساری درباره نحوه محاسبه قیمت ساخت مسکن در گزارش ارائه شده از سوی بانک مرکزی تصریح کرد: در صورتی که فرض را بر اعتبار کامل این آمارها بگذاریم به نظر می‌رسد بانک مرکزی هزینه‌های ساخت هرمتر‌مربع مسکن غیرمهر را بر مبنای مرحله‌ای محاسبه کرده باشد که در آن مرحله، ساخت یک مترمربع از مسکن مهر با



موضوعات مرتبط
صنعت upvc , صنعت شيشه , ساخت و ساز , نمايشگاهاي داخلي و خارجي

اخبار مرتبط

پیشنهاد ما


آنچه به عنوان شیشه های دو جداره شناخته می شود سابقه ای 200 ساله دارد. شیشه های دو جداره در ابتدا به صورت غیر صنعتی و با ساده ترین امکانات کارگاهی..



اندازه گیری عبارت است از سنجش کمیتی با واحدی قراردادی و استاندارد از همان کیفیت یکی از کارهای اساسی در تولید هر قطعه اندازه گیری می باشد زیرا در کار..



گونیاها وسایلی هستند که از آن ها برای عملیات خط کشی، کنترل زوایا، بعضاً اندازه گیری طول و کنترل تعامد تختی و مستقیمی سطوح در کارگاه و آزمایشگاه استف..



  • اگرمطلبی که یو پی وی سی سنتر منتشر کرده است برای شما مفید بوده است آنرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید
  تماس با  یو پی وی سی سنتر
  •   شرکت: یو پی وی سی سنتر
  •   مدیر عامل:مهندس پدرام صداقت
  •   فعالیت:وب سایت نمایشگاه دایمی صنعت یو پی وی سی کشور
  •   تلفن: 03195018095
  •   فکس :03195018098
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •    وب سایت:http://www.upvccenter.com

خوشحال می شویم سوال ، نظر یا پیشنهادی از یو پی وی سی سنتر دارید، بفرمایید؟






 تلفن : 03195018095
 موبایل : 09197039937
 فاکس : 03195018098
 سامانه پيامک : 3000881075239
 آدرس دفتر مرکزی : اصفهان -خيابان حکيم نظامي سنگ تراشهاي شرقي کوي مهتاب پلاک 5