اولین نمایشگاه دایمی صنعت upvc کشور از دی ماه 1388

طراحی سایت اصفهان
نرم افزار CRM

مالیات بر خانه خالی بایگانی شد


طرح «دریافت مالیات از خانه‌های خالی» که در دولت محمود احمدی‌نژاد درست سالی یکبار در دستور کار مسولان کنترل بازار مسکن قرار گرفته و هر بار اجرای آن ناکام مانده، روز گذشته در یک نشست پژوهشی در دانشگاه علم‌وصنعت - مرکز مطالعات تکنولوژی- مورد نقد و بررسی نمایندگان دو وزارتخانه راه‌وشهرسازی و اقتصاد‌‌ و دارایی قرار گرفت و مشخص شد: این طرح به دلیل چهار اشکال ‌فنی اخیرا از پیش‌نویس لایحه تحول‌مالیاتی خارج شده است. وزارت راه‌وشهرسازی سال گذشته پیشنهاد کرده بود دو ابزار «مالیات بر خانه‌های خالی» و «مالیات بر افزایش ارزش ملک» در متن تحول‌مالیاتی گنجانده شود، اما مطابق آنچه در نشست روز گذشته اعلام شد، این دو مالیات از طرح تحول حذف و به جای آن «اخذ مالیات از معاملات مکرر مسکن» به طرح تحول مالیاتی اضافه شده است. اشکال اولی که اصحاب مالیاتی به پهن‌شدن تور برای جمع‌آوری خانه‌های‌خالی وارد کرده‌اند، راه سخت شناسایی این آپارتمان‌ها و اشکال دوم چالش بر سر تعیین نرخ مالیات است؛ به طوری که چنانچه نرخ عرف کشورهایی که از این مالیات استفاده می‌کنند -10درصد مابه‌التفاوت قیمت روز ملک و نرخ تورم عمومی- مبنا قرار گیرد، رقم آن ناچیز می‌شود و برای مالکان بازدارندگی ایجاد نمی‌کند.
چهار اشکال‌فنی به یک طرح مالیاتی
مالیات بر‌ خانه‌های‌خالی منتفی شد
 جزئیات بررسی 4ساعته طرح مالیات‌ بر خانه‌های‌خالی
 کارشناس سازمان مالیاتی: شناسایی خانه‌های‌خالی غیرممکن است
گروه مسکن- هاجر شادمانی: مالکان آپارتمان‌های خالی در تهران یکبار دیگر از توری که دولت و مجلس بنا داشتند حداکثر تا پایان تابستان امسال برای این خانه‌ها پهن کنند، نجات پیدا کردند. این بار انصراف از پهن‌کردن تور در کار نیست، اما به جای آن، چهار اشکال فنی برای باز کردن تور مالیاتی مطرح شده که وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی به واسطه آن متقاعد شده‌اند مالیات بر خانه‌های خالی را از دستور کار دولت خارج کنند.
طرح «اخذ مالیات از خانه‌های خالی» که در دولت محمود احمدی‌نژاد سالی یکبار در دستور کار مسوولان کنترل بازار مسکن قرار گرفته و هر بار اجرای آن ناکام مانده، روز گذشته در یک نشست پژوهشی در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور با حضور نمایندگان وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان امور مالیاتی کشور از اساس مورد بررسی قرار گرفت.
بررسی 4ساعته طرح مالیات بر خانه‌های‌خالی در این نشست نشان داد این ابزار مالیاتی اگر بخواهد توسط سازمان امور مالیاتی به کار گرفته شود باید در ردیف مالیات‌های مستقیم –مالیات بر درآمد- قرار گیرد که چون از محل نگهداری خالی ملک، درآمدی حاصل مالک نمی‌شود، اخذ مالیات از آن توجیه‌پذیر نیست.
اشکال دومی که به طرح وارد است به نرخ رایج اخذ مالیات از خانه‌های خالی برمی‌گردد که در کشورهایی که این مالیات جواب داده، نرخ آن 10درصد بوده است، اما در ایران اگر بخواهد این نرخ مبنا قرار گیرد با توجه به اینکه مالیات به «مابه‌التفاوت قیمت روز آپارتمان و نرخ تورم عمومی» بسته می‌شود، رقم ریالی مالیات ناچیز خواهد بود و عملا بازدارندگی در بازار خانه‌های خالی ایجاد نمی‌کند.
اشکال سومی که کارشناسان سازمان مالیاتی در نشست پژوهشی روز گذشته به طرح مالیات بر خانه‌های‌خالی وارد کردند غیرقابل شناسایی بودن این خانه‌ها در تهران است به طوری که ورود به آن فسادزا ارزیابی شده است. سازمان مالیاتی با استناد به این اشکالات، طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی و همچنین طرح پیشنهادی وزارت راه‌وشهرسازی مبنی بر اخذ مالیات از افزایش ارزش مسکن را از پیش‌نویس نهایی لایحه تحول نظام مالیاتی خارج کرده است که به این ترتیب قصد اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس برای مقابله مالیاتی با خانه‌های خالی نیز بعید است به سرانجام مشخصی برسد.
 راهکار کلیدی مسوولان برای کنترل سوداگری و مبارزه با سفته‌بازی در بازار مسکن پس از دو سال بررسی و مباحثه میان دو وزارتخانه مربوط – اقتصاد و راه و شهرسازی – سرانجام با تصمیم نهایی مبنی بر عدم درج این راهکار در پیش نویس لایحه تحول مالیاتی، عملا منتفی شد.
مسوولان مسکن کشور که در جریان بررسی‌های اخیر در زمینه طرح تحول مالیاتی خواهان وضع مالیات بر خانه‌های مسکونی بدون استفاده با هدف کنترل بازار مسکن و مقابله با سوداگری و سفته‌بازی در این بازار بودند، در نهایت با طرح چهار ایراد اساسی از سوی کارشناسان مالیاتی در مرحله بحث و بررسی پیرامون این موضوع از ادامه مسیر بازماندند، به گونه‌ای که در پیش‌نویس لایحه تحول مالیاتی هیچ اشاره‌ای به دریافت مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه نشده است.
آن طور که کارشناسان و مسوولان ارشد سازمان امور مالیاتی کشور استدلال می‌کنند وضع مالیات بر خانه‌های خالی با وجود چهار ایراد اساسی قابلیت قانون شدن ندارد؛ به اذعان این مسوولان استاندارد جهانی و موفق در عرصه دریافت مالیات از خانه‌های خالی در تمام کشورهای پیشرفته، حداکثر نرخ 10 درصد را برای دریافت مالیات تعیین کرده است که همین امر زمینه ساز ایرادات اساسی موجود در وضع این نوع مالیات در ایران می‌شود. این مسوولان در استدلال خود می‌افزایند وضع مالیات 10 درصدی برای خانه‌های خالی از سکنه با حذف رقم تورم سالانه از ارزش ملک، رقم بسیار ناچیزی را شامل می‌شود که حتی در صورت اجرا هم مالک ترجیح می‌دهد با پرداخت آن رقم، از استهلاک ملک خود در نتیجه ورود به بازار اجاره خودداری کند.


موضوعات مرتبط
صنعت upvc , صنعت شيشه , ساخت و ساز , نمايشگاهاي داخلي و خارجي

اخبار مرتبط

پیشنهاد ما


روابط متقابل بین پروژه های ساختمانی و آب و هوا دو جنبه کلی وجود دارد...



آیا تاکنون به طرز قرارگیری پنجره خانه‌های محله خود دقت کرده‌اید؟ اوج نگرانی در نصب پنجره خانه‌ها، کاهش دید افراد بیرون از خانه است که مبادا ساکنین..



تیمی از مهندسان کره جنوبی پنجره‌ای را ابداع کرده‌اند که سر و صدای بیرون را فیلتر اما هوای تازه را به درون منزل وارد می‌کند.



  • اگرمطلبی که یو پی وی سی سنتر منتشر کرده است برای شما مفید بوده است آنرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید
  تماس با  یو پی وی سی سنتر
  •   شرکت: یو پی وی سی سنتر
  •   مدیر عامل:مهندس پدرام صداقت
  •   فعالیت:وب سایت نمایشگاه دایمی صنعت یو پی وی سی کشور
  •   تلفن: 03195018095
  •   فکس :03195018098
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •    وب سایت:http://www.upvccenter.com

خوشحال می شویم سوال ، نظر یا پیشنهادی از یو پی وی سی سنتر دارید، بفرمایید؟






 تلفن : 03195018095
 موبایل : 09197039937
 فاکس : 03195018098
 سامانه پيامک : 3000881075239
 آدرس دفتر مرکزی : اصفهان -خيابان حکيم نظامي سنگ تراشهاي شرقي کوي مهتاب پلاک 5