اولین نمایشگاه دایمی صنعت upvc کشور از دی ماه 1388

طراحی سایت اصفهان
نرم افزار CRM

آقای "وزیر" ، به کجا چنین شتابان ؟


چالش‌های پیش‌روی دولت در حوزه مسکن چیست؟ / راه دومی جز تحویل سریع مسکن مهر وجود ندارد?
پارسال درست همین موقع علی نیکزاد به وزارتخانه‌ای آمد که مسوولان آن حدود دو میلیون خانوار در سراسر کشور را امیدوار کرده‌بودند یکساله، آنها را با 5 میلیون تومان صاحب‌خانه می‌کنند!

زمانی که نیکزاد پرنفس وزارت مسکن را با همه وعده‌های دهان‌ پرکن و یک پرونده قطور از تعهدات سنگین به مردم تحویل گرفت، دو اتفاق در حوزه مسکن رخ داده بود.

اتفاق اول واگذاری زمین‌های کم ارزش در مناطقی از کشور بود که اسم آن 99ساله و مالکان آن ظاهرا مردم بودند و اتفاق دوم تشکیل انبوه تعاونی‌های مسکن که مردم دو سالی می‌شد که هر کدامشان از دو میلیون تا 5 میلیون تومان به صندوق تعاونی واریز کرده بودند به امید آنکه یکساله خانه‌دار می‌شوند.

حالا نیکزاد در تعهد تحقق همه آنچه گذشتگان قول داده بودند، اما عمل نکردند، قرار دارد.

نیکزاد که سابقه همکاری او با رییس دولت به یکی از استان‌های کشور –اردبیل- در سال‌های خیلی دور برمی‌گردد –وقتی احمدی‌نژاد استاندار اردبیل بود، در مقام مدیر دفتر فنی استان فعالیت می‌کرد- به خاطر لجاجت در به ثمر رساندن پروژه‌ها، مورد توجه وی برای وزارت مسکن قرار گرفت. او البته خیلی پیش از این در یکی از دانشگاه‌های دولتی نیز با رییس فعلی خود، ارتباط کاری داشته است.

نیکزاد چند ماه بعد از شروع کارش در وزارت مسکن به دلیل اینکه اطلاعات نادرستی درباره بود و نبود مسکن‌مهر به او رسید، اعلام کرد واحدهای مسکونی‌مهر را دوساله تحویل خواهد داد.

غافل از اینکه زمین‌های 99ساله بدون آب و برق و هر گونه خدمات حیاتی و طبیعی تحویل مردم شده بود.
درباره این زمین‌ها نکته‌ای وجود دارد که دیگر نباید تکرار شود. وقتی دولت در سال 86 مصوب کرد زمین برای ساخت مسکن رایگان تحویل داده شود، عده‌ای با این طرح مخالفت کردند و برای آنکه تا حد ممکن ارزش زمین‌های دراختیار را ارزان نفروشند، تا جایی که توانستند زمین‌های نامرغوب را برای مسکن‌مهر کنار گذاشتند و زمین‌های مرغوب را برای غیرمسکن‌مهر هزینه کردند شاید این افراد خواب چنین روزهایی را دیده بودند.

علی نیکزاد که از این هفته، دومین سال حضورش در وزارت مسکن را آغاز کرده، اکنون در مسابقه بزرگ «چند مرحله‌ای» قرار دارد که باید برای پیروزی نهایی، در مراحلی از این رقابت، یکسری طرح‌ها شامل مسکن‌مهر را به «خط پایان» برساند و همزمان در مراحل دیگر، حریفی مثل قیمت مسکن و اجاره‌بها را «ضربه‌فنی» کند.

در مسابقه‌ای که برای وزارت مسکن _در دولت کنونی_ ترتیب داده شده، فردی باید حضور داشته باشد که در آن‌واحد توان مدیریت همه مراحل و اشراف به شرایط خوب و بد را داشته باشد. «خوش‌بینی‌ زیاد از حد» یا «خود کم‌‌ بینی افراطی» دو مانع ناپیدا در این مسابقه بزرگ هستند که اگر بانی، به آن دچار شود، شکست حتمی خواهد بود.

مرور تجربه یکساله نیکزاد در وزارت مسکن نشان می‌دهد او تا اینجای کار درخواست شرکت در همه مراحل مسابقه بزرگ را داده و در همه بخش‌های آن، وارد شده است.

اما اینکه مسابقه چقدر طول خواهد کشید و چه میزان نتایج مثبت از آن بیرون می‌آید یا اینکه آیا اصلا‌ مسابقه با همین یک نفر به پایان خواهد رسید یا نه(؟)، پرسش‌هایی هستند که اگر پاسخ روشن برای آنها وجود داشته باشد، تصویر سه سال آتی در بازار مسکن، شفاف و قابل رویت خواهد بود.

اولین موردی که رسیدن به پاسخ را تسهیل می‌کند، شناسایی ابزار یا برنامه‌ای است که وزارت مسکن در اولویت کارهایش تعریف کرده است. این ابزار البته به خاطر برخی زیاده‌روی‌ها نه تنها اولویت بلکه همه برنامه‌های وزارت مسکن را تحت‌الشعاع قرار داده است. آنچه در حال حاضر در حوزه مسکن برای دولت، مردم و وزارت مسکن اهمیت خیلی‌خیلی زیادی دارد «مسکن‌مهر» است که ظاهرا‌ این اهمیت را مسوولان دولت قبلی با وعده‌های دامن‌گیر، به وجود آورده‌اند.

وزارت از ایده‌های جدید منع نیست.
چهار سال است که همه مسیرهای دولتی برای خانه‌دار کردن مردم به «مسکن‌مهر» ختم شده، اما هنوز این برنامه طول و دراز به سرانجام مشخصی نرسیده است. دولت قبلی با یک اقدام ماهرانه و از آنجایی که زمزمه حذف مسکن‌مهر از برنامه «دولت آینده» به واسطه ضعف‌های شدید و نواقص فاحش طرح در آن زمان شنیده شده بود، مسکن‌مهر را با مجوز مجلس به قانون تبدیل کرد تا هر وزیری در هر زمانی که به وزارت مسکن بیاید مجبور باشد آن را اجرا کند. اما نکته‌ای که این وسط وجود دارد و «چشم ریزبین» برای رویت آن لازم است، نبود محدودیت برای ایده‌های جدید در راحت‌تر خ

منابع : معماری نیوز


موضوعات مرتبط
تکنولوژي UPVC , تحليل وضعيت مسکن , تکنولوژي شيشه , استاندارد , معماري و دکوراسيون داخلي , در و پنجره

مرتبط

پیشنهاد ما


هفته سوم مهرماه بیش از۱۰ معامله میلیاردی در بازار مسکن به ثبت رسید. اما رکورد معاملات مسکن همچنان متعلق به آپارتمان‌هایی است که مجموع قیمت آنها کمتر..



در حالی که افت قیمت پیشنهادی آپارتمان‌های مسکونی در اغلب گروه‌های سنی املاک از ماه گذشته آغاز شده است، سازنده‌ها و مالکان آپارتمان‌های نوساز همچنان..



دستور تزریق دلار به بخش مسکن در حجم «هفت میلیارد دلار» طی «هفتاد روز» صادر شد



  • اگرمطلبی که یو پی وی سی سنتر منتشر کرده است برای شما مفید بوده است آنرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید
  تماس با  یو پی وی سی سنتر
  •   شرکت: یو پی وی سی سنتر
  •   مدیر عامل:مهندس پدرام صداقت
  •   فعالیت:وب سایت نمایشگاه دایمی صنعت یو پی وی سی کشور
  •   تلفن: 03195018095
  •   فکس :03195018098
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •    وب سایت:http://www.upvccenter.com

خوشحال می شویم سوال ، نظر یا پیشنهادی از یو پی وی سی سنتر دارید، بفرمایید؟






 تلفن : 03195018095
 موبایل : 09197039937
 فاکس : 03195018098
 سامانه پيامک : 3000881075239
 آدرس دفتر مرکزی : اصفهان -خيابان حکيم نظامي سنگ تراشهاي شرقي کوي مهتاب پلاک 5