اولین نمایشگاه دایمی صنعت upvc کشور از دی ماه 1388

طراحی سایت اصفهان
نرم افزار CRM

صنایع مرتبط با بازار مسکن، اندکی نفس کشیدند


بازار مسکن اولین واکنش‌هایش را به طرح هدفمندکردن یارانه‌ها نشان داده است. براساس خبرهای رسیده، در حالی که دولت اعلام کرده از ابتدای سال آینده طرح را به اجرا خواهد گذاشت، برخی از انبوه‌سازان در بازار مسکن با این تحلیل که به احتمال زیاد اجرای این طرح به افزایش قیمت مصالح خواهد انجامید، به تکمیل ساختمان‌های نیمه‌تمام خود به صورت مشارکتی روی آورده‌اند. این موضوع سبب شده صنایع مرتبط با این بازار هم پس از رکود دو ساله، شاهد اندک رشدی در تولیدات خود باشند.
وجود رکود دو ساله در بخش مسکن موجب شده این بازار با تقاضای انباشته‌شده‌ای مواجه شود که ناشی از انتظار تقاضای بازار برای تغییر وضعیت بازار مسکن است. تولید مسکن برای پاسخگویی به این تقاضاهای انباشته‌شده نیازمند توانایی در تولید مصالح ساختمانی به مقدار بیش از سه برابر وضع موجود است. تولید فولادهای ساختمانی، سیمان، آجر و گچ اعم اقلام پایه ساختمانی هستند که بر اثر بحران بازار مسکن، دچار رکود شده‌اند.

البته در این میان تنها صنایع مرتبط با بازار مسکن نیستند که از این وضعیت دچار زیان می‌شوند، حتی دولت هم که تصمیم دارد به مقابله با افزایش قیمت‌هایی بپردازد که به صورت تصاعدی تا دو سال پیش رشد کردند نیز، از وضعیت فعلی متضرر خواهد شد و در صورت تداوم این وضعیت، در آینده خود را با حجم انباشته‌ای از مشکلات رو به رو خواهد دید که سیاست‌های پیچیده‌تری را برای گشودن گره بازار مسکن می‌طلبد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت‌ها موقعی افزایش پیدا خواهند کرد که تولیدی صورت نگیرد و دولت طی دو سال گذشته هنوز نتوانسته قیمت مسکن را به بازار سونامی قیمت‌ها در سال 86 برساند.

از طرفی آمارهای اعلام‌شده حاکی از آن است که نیاز به تولید بیش از یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در سال برای حل بحران مسکن وجود دارد، در حالی که به‌طور معمول چیزی در حدود یک‌سوم این مقدار مسکن در کشور تولید می‌شود. اگر براساس استانداردهای رایج بین‌المللی و ملی حجم زیرساخت‌های متناسب و موردنیاز با این مقدار ساخت‌وساز را محاسبه کنیم درمی‌یابیم که نهضت عظیمی در ساخت و تولید مسکن می‌باید به راه بیفتد تا ظرف یک دهه مشکل مسکن در کشور حل شود. در حال حاضر آنچه که ساخته می‌شود، هم از نظر کیفیت ساخت و رعایت استانداردهای موجود ساختمان دچار ضعف و هم از جنبه کیفیت معماری مورد اعتراض است. توسعه سه‌برابری تولید ساختمان در این شرایط، دستیابی به استانداردها و معیارهای کمی و کیفی را زیر سوال می‌برد.

بنابراین باید گفت ادامه روند فعلی ساخت‌وساز و با شتابی بیشتر با تشویق‌های مالی و بانکی یا تغییر در نگرش به نحوه ساخت‌وساز با بهره‌گیری از ابزارهای مدیریتی و مالی کلان صورت خواهد گرفت. کارشناسان معتقدند رکود فعلی محصول سیاست‌های اشتباهی است که از اواسط سال 86 به واسطه شعله‌ور شدن تورم ناشی از سیاست‌های بودجه‌ای، قیمت بازار مسکن از روند منطقی خارج شد و به طرز بی‌سابقه‌ای در شیب صعودی قرار گرفت.

این در حالی است که افزایش قیمت مسکن می‌تواند موجب رکود و کسادی در بسیاری از بازارهای حواشی بخش مسکن ازجمله بازار مصالح ساختمانی شود.
به گفته عضو اتاق بازرگانی کشور، سه عامل اساسی برای طولانی‌شدن رکود انتظاری در بخش مسکن ناامیدی، اصرار بر برنامه‌های مقطعی و تجربه‌شده و تک‌روی در سیاستگذاری در بخش مسکن است. از طرفی هم بحران اقتصادی جهان و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و ورود موج دوم این بحران به کشور عامل دیگری است که در طولانی شدن رکود موثر است. رکود در بازارهای داخلی به خصوص بازار مصالح ساختمانی بهترین مثال برای نشان دادن اوضاع اقتصاد ایران است و بازار مصالح ساختمانی تابع بازار مسکن و تولید در این بخش است و این مسائل باعث‌شده بازار مصالح ساختمانی همچون بخش مسکن با رکود طولانی‌مدت مواجه شود. پدرام سلطانی عضو اتاق بازرگانی ایران نیز معتقد است رکود در بازارهای داخلی و به‌خصوص در بازار مسکن همچنان ادامه خواهد داشت و حداقل رکود انتظاری مسکن تا سال آینده تداوم دارد.

بحران مسکن و بازار مصالح ساختمانی

آمارها و گزارش‌های موجود حاکی از آن است که قیمت مصالح ساختمانی به ویژه آجر رشد داشته و امکان افزایش قیمت آن نیز خواهد بود. این در حالی است که در بازارهایی نظیر سیمان و آهن‌آلات ساختمانی نیز دچار نوسان و مشک

منابع : معماری نیوز


موضوعات مرتبط
صنعت upvc , صنعت شيشه , ساخت و ساز , نمايشگاهاي داخلي و خارجي

اخبار مرتبط

پیشنهاد ما


گونیاها وسایلی هستند که از آن ها برای عملیات خط کشی، کنترل زوایا، بعضاً اندازه گیری طول و کنترل تعامد تختی و مستقیمی سطوح در کارگاه و آزمایشگاه استف..



وزیر مسکن و شهرسازی، بخش مسکن و آرامش ایجاد شده بازار آن را در تک رقمی شدن نرخ تورم اقتصاد کشور دارای نقش اساسی دانست.



امروزه اتلاف انرژی یکی از مهمترین مسائل کشورهای جهان است با وجود اینکه برخی از کشورها از جمله کشور ایران از نظر منابع انرژی بسیار غنی میباشند،اما..



  • اگرمطلبی که یو پی وی سی سنتر منتشر کرده است برای شما مفید بوده است آنرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید
  تماس با  یو پی وی سی سنتر
  •   شرکت: یو پی وی سی سنتر
  •   مدیر عامل:مهندس پدرام صداقت
  •   فعالیت:وب سایت نمایشگاه دایمی صنعت یو پی وی سی کشور
  •   تلفن: 03195018095
  •   فکس :03195018098
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •    وب سایت:http://www.upvccenter.com

خوشحال می شویم سوال ، نظر یا پیشنهادی از یو پی وی سی سنتر دارید، بفرمایید؟






 تلفن : 03195018095
 موبایل : 09197039937
 فاکس : 03195018098
 سامانه پيامک : 3000881075239
 آدرس دفتر مرکزی : اصفهان -خيابان حکيم نظامي سنگ تراشهاي شرقي کوي مهتاب پلاک 5