اولین نمایشگاه دایمی صنعت upvc کشور از دی ماه 1388

طراحی سایت اصفهان
نرم افزار CRM

جنگ شهرهای‌جدید را به وجود آورد


گروه مسکن- هاجر شادمانی: تجربه ایجاد شهرهای جدید به شیوه امروزی به سال 64 بازمی‌گردد. سالی که در نتیجه تشدید بحران جنگ با عراق، سیر صعودی مهاجرت‌ها به سایر شهرها به خصوص کلان‌شهرهای امن، مشکلات بسیار زیادی را در زمینه اسکان مهاجران، متوجه شهرهای بزرگ کرد.
افزایش بیش از پیش قیمت مسکن در این سال‌ها که دامنه آن به سال‌های بعد نیز کشیده شد، مسوولان مسکن و شهرسازی کشور را واداشت تا با طرح ایجاد شهرهای جدید منفصل در پیرامون شهرها، معضل مسکن را به گونه‌ای برنامه ریزی شده تحت کنترل درآورند.
به همین منظور، براساس مصوبه هیات دولت در سال 68 برنامه‌ریزی‌ها و مکان یابی‌ها برای ایجاد 20 شهر جدید که عمده آنها در اطراف پنج کلان‌شهر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز پیش بینی شده بود آغاز شد؛ این شهرها که هم پاسخگوی نیازهای سکونتی افراد و هم پاسخگوی ضرورت‌های ایجاد مراکز جدید صنعتی و کانون‌های جدید اقتصادی بودند به عنوان مکان‌هایی برای اشتغال و سکونت افراد تعریف شدند و قرار شد دولت برای اسکان متقاضیان برنامه‌های حمایتی به خصوصی را در دستور کار خود قرار دهد.
اما در کنار مباحثی همچون ایجاد شهرهای جدید صنعتی و مراکز اقتصادی خاص در این شهرها، مقوله مسکن و نحوه اسکان مهاجران از همان ابتدا از اهمیتی بنیادی برخوردار بود چنانکه، دولت برای رونق بخشیدن به این شهرها و کمک به توسعه آنها و به منظور دفع خطرات ناشی از حاشیه‌سازی و حاشیه‌نشینی، از سوی مهاجران، به سرعت ساخت‌وسازهای مسکونی را در این مناطق آغاز کرده و به همین منظور تاکنون طرح‌های مختلفی در این زمینه به اجرا درآمده است. به گونه‌ای که امروز، 99 ساله‌سازی واحدهای سکونتی در قالب مسکن مهر، به عنوان جدیدترین شیوه تامین مسکن در شهرهای جدید، از سال 84، مورد تاکید قرار گرفته است.
 در خصوص سابقه شهرهای جدید و بایدها و نبایدهای آن در ساخت مسکن 99 ساله، به گفت‌وگو با یکی از مدیران اسبق شرکت عمران شهرهای جدید پرداخته است. محمود میریان که از سال 76 تا 86 به مدت یک دهه پست معاونت وزیر و مدیریت شرکت عمران شهرهای جدید را برعهده داشته است در این گفت وگو با نگاهی متفاوت، توسعه شهرهای جدید را مورد نقد و ارزیابی قرار داده است. متن گفت‌وگو با وی را در زیر بخوانید:
آقای میریان! ابتدا در خصوص سابقه ایجاد شهرهای جدید در کشور بگویید و اینکه هدف از ایجاد این مراکز شهری چه بود؟
فکر ایجاد شهرهای جدید در پس مهاجرت‌های بسیار گسترده به خصوص پس از وقوع جنگ تحمیلی به کلان‌شهرها و سایر شهرهای بزرگ کشور در مجموعه وزارت مسکن و شهرسازی وقت در سال‌64، ایجاد و به موجب تصویب نامه هیات وزیران در سال 68 ساخت بیست شهر جدید در کشور آغاز شد. ویژگی عمده این شهرها نسبت به سایر شهرهای کشور این بود که برنامه‌ریزی‌ها و مکان‌یابی‌ها پیش از ایجاد شهر برای این مراکز انجام می‌شد و تا پیش از این سابقه نداشت که توسعه شهری به این صورت در دستور کار دولت قرار گیرد.
مسکن و تامین مراکز سکونتی شهری در چه جایگاهی از این ضرورت قرار داشت؟
دولت می‌دانست که اگر به سرعت اقدام به برنامه‌ریزی برای تامین سرپناه مناسب در شهرهای جدید نکند، افراد شاغل و مهاجران با گسترش حاشیه‌نشینی، به صورت خودسرانه اقدام به ساخت واحدهای سکونتی نامناسبی می‌کردند که نه در برنامه توسعه این شهرها بود و نه در اراده مدیریتی مدیران مسکن و شهرسازی کشور و نه فاقد هرگونه استاندارد لازم ساخت و ساز؛ ایجاد ناامنی در محدوده این سکونتگاه‌های خودرو نیز معضل دیگری بود که درصورت تعلل دولت در ساخت مسکن برای این شهرها، متوجه واحدهای سکونتی حاشیه‌ای می‌شد. از این رو یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری مسوولان از بدو ایجاد شهرهای جدید، تامین مسکن مورد نیاز برای اقشار مختلف به خصوص قشرهای متوسط رو به پایین بود.
برای تامین مسکن در شهرهای جدید از ابتدا تاکنون چه سیاست‌هایی دنبال شده است و سیاست مسکن‌مهر از چه زمانی وارد این شهرها شد؟
در این خصوص ذکر دو نکته اساسی اهمیت دارد؛ اول اینکه یکی از عمده‌ترین اهداف ایجاد و شکل‌گیری شهرهای جدید، همانگونه که ذکر شد، تامین مسکن اقشار مختلف جامعه به خصوص اقشار کم‌درآمد بود. به این خاطر که قیمت زمین و هزینه‌های ساخت از همان ابتدا در این مناطق پایین تر از شهرهای اصلی بود. در وهله دوم، در راستای ساخت مسکن ارزان قیمت، سیاست‌های متعددی در این زمینه مورد آزمایش قرار گرفت. به این صورت که، وزارت مسکن و شهرسازی وقت با هدایت عمده تعاونی‌های مسکن به سمت شهرهای جدید، واحدهای مورد نیاز کارکنان این تعاونی‌ها را با قیمتی به مراتب مناسب‌تر در ا



موضوعات مرتبط
صنعت upvc , صنعت شيشه , ساخت و ساز , نمايشگاهاي داخلي و خارجي

اخبار مرتبط

پیشنهاد ما


میزان عايق بندي گرمايي پنجره دو جداره به فاصله دو شيشه بستگي دارد. اگر فاصله دو شيشه بسیار كم باشد، نفوذ گرمايي افزایش یافته و به طبع آن رسانايي گرم..



سيستم شيشه دو جداره شامل دو يا چند لايه شيشه که به طور موازي در فواصل مساوي از يکديگر قرار گرفته اند و توسط اسپيسر در دور تادور آن ، از هم جدا شده..



یکی از مطمئن ترین و پرمصرف ترین مواد اولیه در ساخت درب و پنجره های ساختمانی بوده و مشخصه اصلی آن زیبایی و استحکام می باشد.سبکی وزن، خمش پذیری، عدم..



  • اگرمطلبی که یو پی وی سی سنتر منتشر کرده است برای شما مفید بوده است آنرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید
  تماس با  یو پی وی سی سنتر
  •   شرکت: یو پی وی سی سنتر
  •   مدیر عامل:مهندس پدرام صداقت
  •   فعالیت:وب سایت نمایشگاه دایمی صنعت یو پی وی سی کشور
  •   تلفن: 03195018095
  •   فکس :03195018098
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •    وب سایت:http://www.upvccenter.com

خوشحال می شویم سوال ، نظر یا پیشنهادی از یو پی وی سی سنتر دارید، بفرمایید؟






 تلفن : 03195018095
 موبایل : 09197039937
 فاکس : 03195018098
 سامانه پيامک : 3000881075239
 آدرس دفتر مرکزی : اصفهان -خيابان حکيم نظامي سنگ تراشهاي شرقي کوي مهتاب پلاک 5