اولین نمایشگاه دایمی صنعت upvc کشور از دی ماه 1388

طراحی سایت اصفهان
نرم افزار CRM

معماری ایرانی اسلامی ابلاغ شد


5 نوع ضابطه در طراحی واحدهای مسکونی الزامی است توصیه اکید به بهره‌گیری از نمادهای معماری صدر اسلام گروه مسکن- فرید قدیری: شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، ضوابط اجرای سیاست‌های کلی نظام –قوانین بالادست از جمله قانون برنامه پنجم- در سه حوزه «احداث شهرک‌ها یا واحدهای مسکونی، توسعه درونی یا بیرونی شهرها و ایجاد شهرهای جدید» را تصویب و ابلاغ کرد.
این مصوبه که مفاد آن برای همه دستگاه‌های دولتی و عمومی و همچنین عوامل ساخت‌وساز در شهرها لازم‌الاجرا عنوان شده است، در نظر دارد سبک‌های «معماری ایرانی‌-اسلامی» را احیا کند.
به این منظور، در طراحی و ساخت واحدهای مسکونی رعایت 5 نوع ضابطه، الزامی شده است و سازنده‌ها به استفاده از هنرهای برگرفته از معماری صدر اسلام و مصالح استفاده شده در آن زمان، توصیه شده‌اند.
 شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برای طراحی داخلی واحدهای مسکونی در دست ساخت تاکید کرده است، از این پس باید یک «فضای مرکزی» در داخل آپارتمان به عنوان کانون فعال و زنده خانه، ایجاد شود. همچنین انعکاس نور مستقیم طبیعی در داخل فضاهای اصلی نیز الزامی است ضمن اینکه بکارگیری نماهای آلومینیومی و شیشه‌ای جدا از معماری بنا، ممنوع اعلام شده است.
متن کامل مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص ضوابط و شاخص‌های لازم جهت بازیابی هویت شهرسازی و معماری اسلامی-ایرانی در زیر آمده است:
1- کلیات
در راستای وظایف محوله براساس سند چشم‌انداز توسعه 20 ساله، سیاست‌های کلی نظام در بخش شهرسازی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و ماده 169 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور (موضوع تدوین و ترویج الگوهای شهرسازی و معماری اسلامی- ایرانی) و به منظور هماهنگی مطالعات برنامه‌ریزی و طراحی بناها، فضاهای شهری و طرح‌های توسعه شهری با ویژگی‌های شهرسازی و معماری اسلامی- ایرانی، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ 14/12/1391 شاخص‌های لازم‌الرعایه جهت نیل به شهرسازی و معماری اسلامی- ایرانی را به شرح زیر تصویب کرد.
1-1. دامنه کاربرد
مفاد این مصوبه از تاریخ ابلاغی برای کلیه طراحان، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای تهیه، بررسی، تصویب، نظارت و اجرای طرح‌های معماری بناها و فضاهای شهری، طرح‌های شهرسازی و توسعه شهری، شهرداری‌ها، سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و سایر نهادهای ذی‌ربط لازم‌الاجرا خواهد بود.
1-2. حوزه شمول
توسعه آتی شهرها و روستاها، احداث و توسعه شهرهای جدید، شهرک‌های مسکونی در دست احداث، طرح‌های آماده‌سازی و کلیه بناهایی که از این پس ساخته می‌شوند، از زمان ابلاغ مشمول این مصوبه خواهند بود. رعایت مفاد این مصوبه برای بافت‌ها و بناهای موجود نیز به هنگام حفاظت، مرمت، احیا، بهسازی، نوسازی و بازسازی الزامی است.
1-3. اهداف
هدف از اجرای این مصوبه عبارت است از:
الف- بازشناسی، احصا و احیای مولفه‌های شهرسازی و معماری اسلامی- ایرانی؛
ب- جریان‌سازی در احیای شهرسازی و معماری اسلامی- ایرانی مبتنی بر روح حاکم بر شهرسازی و معماری ارزشمند تاریخی ایران در دوره معاصر؛
ج- انتظام‌بخشی به مجموعه اقدامات در حال انجام جهت ساماندهی به وضعیت موجود شهرها و روستاها؛
د- استفاده بهینه از منابع و تامین رفاه عمومی (متناسب با آموزه‌های دین مبین اسلام)؛
ه- ساماندهی به سیما و منظر شهرها و روستاها.
1-4. تعاریف
معماری اسلامی- ایرانی: معماری اسلامی- ایرانی به گونه‌ای از معماری اطلاق می‌شود که در مرتبه مفهوم منبعث از اصول دین مبین اسلام، در مرتبه معنا دارای ارزش‌های پایدار مبتنی بر بینش عرفانی ایرانی و در مصداق مبتنی بر ویژگی‌های بستر طبیعی، فرهنگی و تاریخی سرزمین ایران بوده و در هر یک از بازه‌های زمانی متناسب با ویژگی‌ها و نیازمندی‌های مراتب گوناگون معنوی و مادی جوامع انسانی و ب



موضوعات مرتبط
صنعت upvc , صنعت شيشه , ساخت و ساز , نمايشگاهاي داخلي و خارجي

اخبار مرتبط

پیشنهاد ما


برای افزایش مقاومت درب و پنجره های UPVC و تقویت آن از پروفیل های گالوانیزه با ضخامت مناسب در داخل پروفیل های اصلی UPVC استفاده می شود...



لاستیک‌های درزگیر نقش مهمی در عایق بندی صوتی و حرارتی پنجره دارند، انتخاب درست نوع لاستیک از لحاظ انعطاف پذیری، دوام در مقابل عوامل جغرافیایی و ترک..



محققان استرالیایی در حال ساخت شیشه ای جدید هستند که با برخورداری از ویژگی سلولهای خورشیدی نه تنها تولید انرژی کرده بلکه می توان از آن به عنوان نسل..



  • اگرمطلبی که یو پی وی سی سنتر منتشر کرده است برای شما مفید بوده است آنرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید
  تماس با  یو پی وی سی سنتر
  •   شرکت: یو پی وی سی سنتر
  •   مدیر عامل:مهندس پدرام صداقت
  •   فعالیت:وب سایت نمایشگاه دایمی صنعت یو پی وی سی کشور
  •   تلفن: 03195018095
  •   فکس :03195018098
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •    وب سایت:http://www.upvccenter.com

خوشحال می شویم سوال ، نظر یا پیشنهادی از یو پی وی سی سنتر دارید، بفرمایید؟






 تلفن : 03195018095
 موبایل : 09197039937
 فاکس : 03195018098
 سامانه پيامک : 3000881075239
 آدرس دفتر مرکزی : اصفهان -خيابان حکيم نظامي سنگ تراشهاي شرقي کوي مهتاب پلاک 5