اولین نمایشگاه دایمی صنعت upvc کشور از دی ماه 1388

طراحی سایت اصفهان
نرم افزار CRM

قانون نمی‌گذارد مشاوران املاک حذف شوند


هاجر شادمانی: در تازه‌ترین واکنش‌ها نسبت به تلاش برای محدودیت بنگاه‌های املاک و منع آنها از تنظیم هرگونه قرارداد یا مبایعه‌نامه، معاون بازرسی و عضو هیات مدیره اتحادیه املاک تهران در به ذکر چند استدلال در خصوص غیرکارشناسانه بودن آنچه اخیرا سازمان ثبت اسناد از آن تحت عنوان موازی کاری مشاوران املاک با دفاتر اسناد رسمی یاد کرده است، پرداخت.
حسام عقبایی در این گفت‌وگو تاکید کرد: محدود کردن مشاوران املاک علاوه بر ایجاد خطر بزرگ تهدید اشتغال برای یکی از اصناف بزرگ کشور، کاملا غیرقانونی و غیرکارشناسی است؛ چرا که در هیچ یک از متون قانونی، دلالان، از حق تنظیم قراردادهای حقوقی منع نشده‌اند.
به عقیده وی، خانواده سردفتران و دفاتر اسناد رسمی، گنجایش و ظرفیت لازم را برای بر عهده گرفتن آنچه گفته می‌شود مشاوران املاک باید از آن منع شوند، ندارند و با توجه به تدابیر اخیر در رابطه با افزایش نظارت‌ها بر فعالیت بنگاه‌های مسکن، اشاره به بی‌سوادی و غیرمتخصص بودن مشاوران املاک از سوی روسای سازمان ثبت اسناد و املاک بیشتر شبیه به بهانه‌ای غیرقابل توجیه است؛ چرا که از نیمه دهه 80، سازمان ثبت قبل از صدور پروانه اشتغال از سوی اتحادیه املاک برای مشاوران، از آنها آزمون تخصص می‌گیرد و برای آنها گواهی‌نامه صلاحیت حرفه‌ای صادر می‌کند.
متن گفت‌وگوی را با وی در ادامه بخوانید:
همانطور که می‌دانید اخیرا مقامات مسوول در سازمان ثبت اسناد و املاک با تاکید بر اینکه فعالیتی که هم اکنون مشاوران املاک در راستای انعقاد قرارداد یا همان مبایعه نامه‌های ملکی انجام می‌دهند خارج از حیطه تخصصی آنها است، موضوع محدودیت بنگاه‌های مسکن برای عقد قراردادهای غیررسمی را پیگیری می‌کنند، در این زمینه چه نظری دارید؟
در بسیاری از مصاحبه‌ها و اظهاراتی که اخیرا در برخی جراید و خبرگزاری‌ها هم درج می‌شود عموما می‌بینیم که از مشاوران املاک به عنوان افراد بی سواد و فاقد صلاحیت و تخصص یاد می‌شود؛ باید بگویم که چنین چیزی نیست، درست است که مشاوران املاک ما حقوقدان نیستند و حتی در ضوابط افتتاح دفاتر مشاوران املاک هم نیامده است که باید حتما حقوقدان باشند، ولی در میان مشاوران املاک با اینکه الزامی برای آنها در نظر گرفته نشده است، افراد حقوقدان و چهره‌های علمی و تحصیلکرده داریم و حتی در این راستا کادرسازی‌هایی هم انجام شده است؛ کادرسازی ما هم این بوده است که ما از وزارت علوم، مجوز دانشگاه علمی و کاربردی در شغل مشاور املاک را نه با مدرک معادل بلکه با مدرک کاردانی گرفته‌ایم. ضمن اینکه من بیسواد بودن مشاوران املاک را کاملا رد می‌کنم.
نکته دیگر هم اینکه تا زمانی که قانون جدیدی تصویب نشود پرداختن به مباحث پرهیاهو و ایجاد جو نامناسب در جامعه نه به مصلحت مردم است و نه به مصلحت دستگاه‌های ذی‌ربط اعم از اتحادیه املاک یا سازمان ثبت اسناد و املاک. ساماندهی فعالیت مشاوران املاک به آن نحوی که سازمان ثبت آن را تبدیل به یک هیاهو کرده است فعلا در حد یک صحبت است و هنوز قانونی در این زمینه تصویب نشده است.
در هیچ جای قانون هم نیامده است که مشاور املاک باید تنها به صورت شفاهی مشاوره بدهد.
ولی نارضایتی از عملکرد مشاوران املاک چه در بحث تاثیر بر افزایش قیمت‌ها و چه در زمینه دعاوی ناشی از قراردادهای غیررسمی یا همان مبایعه‌نامه‌های ملکی که در بنگاه‌های مسکن تنظیم می‌شود پیش از این نیز در قالب اعتراضات مردمی، مجلس و سایر نهادها و ارگان‌های ذی‌ربط مطرح شده و می‌شود؛ اتحادیه املاک تاکنون در برابر این اعتراضات چه واکنشی نشان داده است؟
در خصوص اظهارات و صداهایی که ما از سوی مجلس، نمایندگان یا قوه‌قضائیه و حتی از مردم شنیدیم، اعتراض‌هایی در مورد نحوه عملکرد مشاوران املاک داشتند، اما به این صورت نبوده است که ما نسبت به اینها بی‌تفاوت بوده باشیم و گامی برنداشته باشیم. این موضوع مساله جدیدی نیست که ما با آن مواجه شده باشیم. ما همواره در صدد رفع این اعتراض‌ها و نواقص بوده‌ایم؛ در این راستا در اتحادیه اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مشاوران املاک کرده‌ایم، همچنین سامانه کد رهگیری را برقرار کردیم تا بتوانیم این نواقص را برطرف کنیم و فعالیت‌ها را در کنترل بیشتری درآوریم. از سوی دیگر الان در کل کشور قبل از اینکه پروانه کسب مشاور املاک صادر بشود پروانه تخصصی ثبت صادر می‌شود؛ این نکته بسیار مهمی است؛ یعنی اگر یک مشاور املاک می‌خواهد پروانه کسب بگیرد حتما باید پروانه تخصصی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را پس از گذراندن دوره آموزشی در اتحادیه دریافت کند. پس از صدور پروانه تخصصی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک است که اتحادیه به مشاور املاک پروانه کسب می‌دهد. تا زمانی که هر یک از این مشاوران املاک دوره‌های تخصصی سازما



موضوعات مرتبط
صنعت upvc , صنعت شيشه , ساخت و ساز , نمايشگاهاي داخلي و خارجي

اخبار مرتبط

پیشنهاد ما


سایبان چوبی مشبک غول پیکر متروپل که بخشی از redevelopment of the Plaza de la Encarnacíon in Seville, Spain می باشد



بیست سال پیش وقتی که زمزمه های آغاز به کار سیستم کاداستر در کشور به گوش رسید، این پرسش مطرح بود که آیا مخالفتهای برخی آقازاده ها و مفسدان، اجازه پیش..



اکثر مردم بر این تفکرند که اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان سبب افزایش هزینه‌های ساختمان می‌شود و این در حالی است که چنانچه این مبحث در ساختمان بدرس..



  • اگرمطلبی که یو پی وی سی سنتر منتشر کرده است برای شما مفید بوده است آنرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید
  تماس با  یو پی وی سی سنتر
  •   شرکت: یو پی وی سی سنتر
  •   مدیر عامل:مهندس پدرام صداقت
  •   فعالیت:وب سایت نمایشگاه دایمی صنعت یو پی وی سی کشور
  •   تلفن: 03195018095
  •   فکس :03195018098
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •    وب سایت:http://www.upvccenter.com

خوشحال می شویم سوال ، نظر یا پیشنهادی از یو پی وی سی سنتر دارید، بفرمایید؟






 تلفن : 03195018095
 موبایل : 09197039937
 فاکس : 03195018098
 سامانه پيامک : 3000881075239
 آدرس دفتر مرکزی : اصفهان -خيابان حکيم نظامي سنگ تراشهاي شرقي کوي مهتاب پلاک 5