اولین نمایشگاه دایمی صنعت upvc کشور از دی ماه 1388

طراحی سایت اصفهان
نرم افزار CRM

اجاره‌‌‌نشین‌ها مبهوت فرمول تازه


مهدیس فرقانی: فقط یک هفته تا شروع فصل جابه‌جایی‌ در بازار اجاره‌نشین‌ها زمان مانده است، اما با بروز شوک تازه در این بازار طی دست‌کم یک ماه گذشته، زمانی به مراتب بیشتر از 7 روز نیاز است تا دولت بتواند شرایط «بیرحمانه» ناشی از این شوک را در بازار خنثی کند.
روه مسکن- مهدیس فرقانی: فقط یک هفته تا شروع فصل جابه‌جایی‌ در بازار اجاره‌نشین‌ها زمان مانده است، اما با بروز شوک تازه در این بازار طی دست‌کم یک ماه گذشته، زمانی به مراتب بیشتر از 7 روز نیاز است تا دولت بتواند شرایط «بیرحمانه» ناشی از این شوک را در بازار خنثی کند.
بررسی‌های میدانی  نشان می‌دهد: مالکان آپارتمان‌های اجاره‌ای به کمک دلالان بازار اجاره، فرمول خیره‌کننده‌ای را برای نحوه محاسبه اجاره‌بها اختراع کرده‌اند که اگر چه محاسبه آن برای هر مستاجری با کمترین سواد ریاضی، ممکن است، اما پرداخت مبلغ اجاره با این فرمول برای دهک‌های میان‌درآمدی و کمتر از آن در تهران کاملا غیرممکن خواهد بود.
این فرمول خطرناک که معیار مشخصی هم برای طراحی آن اعلام نشده است، به این صورت است که مبلغ رهن‌کامل واحد‌های مسکونی را به صورت متری یک میلیون تومان تعیین می‌کند طوری که متناسب با متراژ واحد اجاره‌ای، ارزش رهنی آن واحد براساس مضربی از یک میلیون تومان محاسبه می‌شود و سپس، تبدیل رهن به اجاره برمبنای عدد حاصل از این فرمول، به دست می‌آید.
فرمول «رهن متری یک میلیون» در مقایسه با فرمول رایج و قدیمی «رهن‌کامل آپارتمان برابر است با یک‌چهارم قیمت آن آپارتمان»، هزینه اجاره‌نشینی در تهران را برای واحدهای کمتر از 100 مترمربع تا 34درصد و برای کمتر از 70 مترمربع تا 50 درصد افزایش می‌دهد و به همین اندازه در اجاره‌بها حباب می‌دمد، اما در عین حال، محاسن فرمول تازه،‌علاوه بر موجران، نصیب مستاجران پردرآمد نیز می‌شود!
به بیان ساده‌تر، در نیمه شمالی تهران به دلیل بزرگی قیمت مسکن، مبلغ رهن به شیوه فرمول قدیمی -25 درصد ارزش یک ملک اجاره‌ای- عدد قابل‌توجهی است طوری که محاسبه رهن املاک شمالی شهر براساس متری یک میلیون تومان، از مبلغ رهن ناشی از فرمول قدیمی، کوچک‌تر خواهد شد. بنابراین فرمول جدید به نفع مستاجران مرفه است حال اینکه در مرکز و نیمه‌جنوبی شهر چون نسبت قیمت‌ها برعکس می‌شود، تبعات هزینه‌ای ناشی از این فرمول «بیرحمانه» بیشتر از همه، جیب کم‌درآمدهای بازار اجاره‌‌‌نشینی را تخلیه می‌کند.
به عنوان مثال، مبلغ رهن کامل یک واحدمسکونی 70 متری در تهران با احتساب میانگین قیمت مسکن متری 3 میلیون تومان و قیمت کل 210 میلیونی این واحد، چنانچه با فرمول رایج «25درصدی» محاسبه شود، 52 میلیون تومان خواهد اما با فرمول تازه اختراع شده، مبلغ رهن 70 میلیون تعیین خواهد شد.
این در حالی است که برای یک آپارتمان
100 متری در شمال شهر که متری 7 میلیون قیمت دارد، مبلغ رهن براساس فرمول رایج، 175 میلیون تومان خواهد شد و براساس فرمول جدید، 100 میلیون.
کارشناسان بازار اجاره برای جلوگیری از شیوع فرمول تازه‌شکل گرفته، پیشنهاد اجرای طرح تعزیرات به شکلی جدی‌تر از دو سال قبل را پیشنهاد می‌کنند و معتقدند: برای تابستان92، بهترین مکانیزم کنترل اجاره‌بها، اعمال محدودیت تعزیراتی سقف اجاره‌بها تا حداکثر 25درصد افزایش است.
ملاک تعیین نرخ 25درصد برای سقف اجاره‌بها در تابستان92 برمبنای حداقل افزایش میزان دستمزد و حقوق سال جاری، تعریف شده است.
 این روزها تعداد واحدهای مسکونی که مبلغ رهن آنها برابر با متراژشان است در بازار اجاره مسکن کمیاب نیست. این فرمول که چند ماهی است در بازار اجاره مسکن خود نمایی می‌کند بیشتر در نیمه شمالی تهران قابل مشاهده است.
رهن هر متر مربع از یک واحد مسکونی بر اساس یک میلیون تومان، فرمولی است که بیشتر به چشم می‌خورد، اما در برخی از محله‌های شمال تهران مالکان در مقابل هر متر مربع از واحدشان، رقم یک میلیون تومان را در نظر نمی‌گیرند، بلکه بیش از این عدد را تعیین می‌کنند.
اما در نقطه مقابل نیمه شمالی تهران، یعنی در نیمه جنوبی تهران بازار اجاره مسکن به ندرت شاهد این مساله است و بنگاهداران در برخی از مناطق مختلف تهران معتقدند که مالکان در جنوب تهران رقمی کمتر از یک میلیون تومان را برای اجاره هر متر مربع واحدشان تعیین می‌کنند.
این نوع تعیین محاسبه نرخ اجاره به نظر بسیاری از متقاضیان مسکن فرمول جدیدی به نظر می‌رسد در صورتی که فعالان بازار مسکن براین باورند که این طرز محاسبه همان فرمول قدیمی تعیین اجاره بها ( مبلغ رهن بر اساس یک چهارم یا یک پنجم ارزش ملک ) است اما به شکل دیگر.
«دنیای اقتصاد» در گفت‌وگو با چندین مشاور املاک در مناطق مختلف تهران، ماجرای تعیین رهن بر اساس متری یک میلیون تومان، نوع برخورد مستاجران با چنین فرمولی و عدم کارآیی فرمول قدیمی ( تعیین مبلغ رهن بر اساس یک چهارم ارزش ملک ) را بررسی کرده و همچنین پاسخ‌ پرسش‌هایی همچون اینکه آیا مشاوران املاک تعیین کننده اجاره بها هستند و اینکه وض



موضوعات مرتبط
صنعت upvc , صنعت شيشه , ساخت و ساز , نمايشگاهاي داخلي و خارجي

اخبار مرتبط

پیشنهاد ما


زندگی در یک خانه حلزونی شکل، حرکت از این اتاق به آن اتاق در چنین خانه پیج در پیچی چه حسی خواهد داشت...



پنجره مهمترین منبع نور دهی هر بنایی می باشد.در هر دوره مواد و مصالح به کار گرفته شده در پنجره ساختمان متفاوت با دوره های پیشین است و ...



امروزه با پيشرفت تكنولوژي و پوشش دادن لايه‌هاي بسيار نازك روي شيشه ـالبته با تجهيزات بسيار پيشرفته ـ شيشه‌هايي توليد مي‌گردد كه تا حد زيادي كاستي‌ها..



  • اگرمطلبی که یو پی وی سی سنتر منتشر کرده است برای شما مفید بوده است آنرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید
  تماس با  یو پی وی سی سنتر
  •   شرکت: یو پی وی سی سنتر
  •   مدیر عامل:مهندس پدرام صداقت
  •   فعالیت:وب سایت نمایشگاه دایمی صنعت یو پی وی سی کشور
  •   تلفن: 03195018095
  •   فکس :03195018098
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •    وب سایت:http://www.upvccenter.com

خوشحال می شویم سوال ، نظر یا پیشنهادی از یو پی وی سی سنتر دارید، بفرمایید؟






 تلفن : 03195018095
 موبایل : 09197039937
 فاکس : 03195018098
 سامانه پيامک : 3000881075239
 آدرس دفتر مرکزی : اصفهان -خيابان حکيم نظامي سنگ تراشهاي شرقي کوي مهتاب پلاک 5