اولین نمایشگاه دایمی صنعت upvc کشور از دی ماه 1388

طراحی سایت اصفهان
نرم افزار CRM

حکم انقضای مدت اجاره مستاجر وقف


رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از استفتائات وقف فرمودند: بعد از انقضاء مدت اجاره مستاجر هیچگونه حقی نسبت به موقوفه و آنچه متعلق به آن است ندارد.
سووال - آیا زوجه اشخاصی که همسرشان متولی می‌شود از نسق مربوط به اراضی وقفی مربوطه حق الارث شاملشان می‌شود یا خیر؟ و با عنایت به اینکه املاک وقفی در مالکیت مطلق اشخاص قرار نگرفته و صرفا برای متصرفین این گونه اراضی فقط حقوق مکتسبه ای وجود دارد که بر اساس آن با وراث قانونی متوفی سند اجاره تنظیم می شود آیا در شرع مقدس اسلام حقوق مکتسبه متصرفین و زارعین قانونی در حکم اعیان از اموال متوفی تلقی می‌ شود یا خیر ؟

جواب: بسمه تعالی

اگر شخص متوفی دارای حق مالی شرعی متعلق به اراضی موقوفه بوده، زوجه وی نیز از آن حق ارث می‌برد، و اگر صرفا در قانون اداره املاک موقوفه پیش بینی حق تنظیم سند اجاره به نام وراث متصرف متوفی شده باشد، چنانچه در قانون مربوطه قیدی که موجب استثناء زوجه یا دختران متصرف سابق متوفی وجود نداشته باشد، فرق بین زوجه و دختران و پسران متوفی در این باره نیست.

سووال- مستاجرین موقوفات به استناد اینکه سال‌های متمادی سابقه تصرف در رقبه‌های وقف را دارند اجاره ای ناچیز و کمتر از نرخ عادلانه روز به اوقاف پرداخت می‌کنند آیا صرف سابقه استیجار برای مستاجرین موقوفات تا چه حد ایجاد حق کرده که جزء حقوق مکتسبه محسوب شود ؟

جواب: بسمه تعالی

مجرد سابقه استیجار موجب استحقاق تخفیف در اجاره بهاء موقوفه نیست و متولی شرعی موظف است در تجدید قرارداد اجاره با ملاحظه غبطه و مصلحت وقف، اجاره بهاء عادله تعیین و مطالبه کند.

سوال: توسط متولی، رقبه‌ای از املاک موقوفه به اجاره داده می‌شود که مستاجر با هزینه شخصی خود طبق نقشه سازمان اوقاف مورد اجاره را بازسازی می‌کند و تا خاتمه مدت اجاره منافع متعلق به وی باشد و فقط مبلغ مندرج در سند را به عنوان مال الاجاره به موقوفه بپردازد.

- در انتهای ملک موقوفه منزلی موجود بوده که مستاجر منزل مذکور را خریداری و بدون اطلاع موقوفه با تجمیع عرصه رقبه موصوف و اراضی استیجاری موقوفه مبادرت به احداث بنا می‌ کند.

- مستاجر از همان ابتدای کار سرقفلی حجرات و مغازه‌ها را واگذار و همچنین اجاره بهای آنها را دریافت می کند.

- مستاجر در هنگام تجمیع بلا مجوز عرصه منزل خریداری و اراضی موقوفه و احداث بنا قسمتی از اراضی موقوفه را بدون جلب موافقت موقوفه برای راه عبور ملک خریداری شده خود اختصاص داده و با این عمل، اولا ارزش ملک خود را صدها برابر افزایش داده است، ثانیا با احداث بنا بر روی کل زمین (ملک شخصی و اراضی موقوفه) عملا ملک ششدانگ موقوفه را به صورت مشاع درآورده است.

- در انقضای مدت اجاره بدون توجه به خاتمه مدت و شرط چهار مندرج در سند اجاره نامه رسمی مبنی بر اینکه در خاتمه مدت یا حین الفسخ تمامی مستحدثات از هر جهت و بدون هیچگونه قید و شرطی متعلق به موقوفه بوده و مستاجر حقی نسبت به آن ندارد، تعداد دیگری از حجرات و مغازه‌های خالی را به نفع موقوفه مصادره کرده است. با عرض مراتب از محضر مقدس حضرتعالی استدعا دارد که :

اولا در خصوص موضوع سرقفلی مغازه‌های خالی موجود و آن تعداد که مستاجر بعد از پایان مدت اجاره نامه رسمی واگذار کرده نظر خود را ابلاغ فرمایند. ثانیا تکلیف شرعی موقوفه را در قبال اشاعه غیر قابل پیش بینی که مستاجر بدون جلب رضایت و موافقت موقوفه به وجود آورده است تعیین و امر به ابلاغ فرمایید.

جواب: بسمه تعالی

بعد از انقضاء مدت اجاره مستاجر هیچگونه حقی نسبت به موقوفه و آنچه متعلق به آن است ندارد و حق ندارد سرقفلی مغازه‌ها را به دیگران واگذار و یا از مغازه‌ها استفاده کند.

طبق شرطی که در ضمن عقد اجاره شده تمام مستحدثات ساخته شده در زمین موقوفه متعلق به موقوفه است و آنچه در زمین شخصی ساخته شده مربوط به مستاجر مذکور است و هیچ اشاعه‌ای در موقوفه به وجود نیامده بلکه مجرد اتصال موقوفه به ملک شخصی است و در صورتی که از زمین موقوفه مقداری برای راه عبور ملک شخصی استفاده کرده باید آن را به موقوفه برگرداند یا با نظر متولی شرعی راه عبور را با اجرتی که مصلحت وقف باشد اجاره کند.

سووال: حدود 24 سال قبل حمامی به انضمام هشت باب مغازه از موقوفات به اجاره داده می‌شود که مستاجر با هزینه شخصی خود مورد اجاره را بازسازی و تا خاتمه مدت اجاره (ده سال) منافع متعلق به وی باشد و فقط مبلغ مندرج در سند را به عنوان مال الاجاره به موقوفه بپردازد.

در انتهای ملک موقوفه منزلی با مساحتی در حدود 120 متر مربع موجود بوده که مستاجر منزل مذکور را خریداری و بدون اطلاع موقوفه با تجمیع عرصه رقبه موصوف و اراضی استیجاری موقوفه مبادرت به احداث بنا می کند.

* مستاجر از همان ابتدای کار سرقفلی حجرات، مغازه‌ها را واگذار و همچنین اجاره بهای آنها را در

منابع : شاسا


موضوعات مرتبط
صنعت upvc , صنعت شيشه , ساخت و ساز , نمايشگاهاي داخلي و خارجي

اخبار مرتبط

پیشنهاد ما


باز گذاشتن پنجره ها در ساعاتی از روز بهترین راه برای ایجاد جریان هوا و تهویه طبیعی در خانه می باشد.اما بهتر است روی پنجره هایتان توری نصب کنید تا..



همگام با دستیابی به تکنولوژی در چند دهه اخیر ، دگرگونی عظیمی در ساخت شیشه های دو جداره بوجود آمد . دستگاههای حمل اتوماتیک ، میزهای برش استاندارد ،..



در این بخش ده دلیل ساده ولی مهم عنوان شده که می توانند در مورد تجارت شما هم صادق باشند. شاید بارها این سوال را از خود پرسیده باشید که چرا مردم از..



  • اگرمطلبی که یو پی وی سی سنتر منتشر کرده است برای شما مفید بوده است آنرا با دوستانتان به اشتراک بگذارید
  تماس با  یو پی وی سی سنتر
  •   شرکت: یو پی وی سی سنتر
  •   مدیر عامل:مهندس پدرام صداقت
  •   فعالیت:وب سایت نمایشگاه دایمی صنعت یو پی وی سی کشور
  •   تلفن: 03195018095
  •   فکس :03195018098
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •   آدرس:اصفهان-خیابان حکیم نظامی کوچه سنگتراشهای کوچه مهتاب پلاک 5
  •    وب سایت:http://www.upvccenter.com

خوشحال می شویم سوال ، نظر یا پیشنهادی از یو پی وی سی سنتر دارید، بفرمایید؟






 تلفن : 03195018095
 موبایل : 09197039937
 فاکس : 03195018098
 سامانه پيامک : 3000881075239
 آدرس دفتر مرکزی : اصفهان -خيابان حکيم نظامي سنگ تراشهاي شرقي کوي مهتاب پلاک 5